Leonardo project
Torres gitaar
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Voor de toets gebruik ik ebbenhout. Dit plankje is wel uitgesproken krom, terwijl wij een plankje nodig hebben dat in alle opzichten perfect recht is; dus ook niet gedraaid. Gelukkig is het plankje behoorlijk dik zodat het naar schatting wel moet mogelijk zijn om van dit stuk ebbenhout een bruikbare toets te maken.
Na uren schaven en passen is dit nu het resultaat, een plankje van 6,5mm dik met twee evenwijdige oppervlakken die in alle opzichten recht zijn, klaar voor inzagen van de fret posities.
Na uren schaven en passen is dit nu het resultaat, een plankje van 6,5mm dik met twee evenwijdige oppervlakken die in alle opzichten recht zijn, klaar voor inzagen van de fret posities.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Voordat de randinleg en de binding gelijmd worden, worden deze eerst voorlopig vastgemaakt met schilderstape aan de rand van het bovenblad
en aan de rand van de rug om na te gaan of alles wel past en om te vermijden dat wij in het volgend stadium voor verrassingen komen te staan.
Alles past en dan wordt eerst de binding van de rug (links) gelijmd met warme huidenlijm te beginnen vanaf de hiel.
Nadat beide bindingen van de rug gelijmd zijn worden de randinleg en binding aan de rand van het bovenblad (links) gelijmd met warme huidenlijm.
Op de volgende foto is de rechter rand van het bovenblad volledig gelijmd en ingebonden.
Na uitharden van de lijm wordt het touw verwijderd en worden de randen effen geschraapt en geschuurd en alle lijmresten volledig verwijderd. De klankkast wordt dus volledig opgekuist voor er overgegaan wordt tot het volgende stadium: het oplijmen van de toets.
en aan de rand van de rug om na te gaan of alles wel past en om te vermijden dat wij in het volgend stadium voor verrassingen komen te staan.
Alles past en dan wordt eerst de binding van de rug (links) gelijmd met warme huidenlijm te beginnen vanaf de hiel.
Nadat beide bindingen van de rug gelijmd zijn worden de randinleg en binding aan de rand van het bovenblad (links) gelijmd met warme huidenlijm.
Op de volgende foto is de rechter rand van het bovenblad volledig gelijmd en ingebonden.
Na uitharden van de lijm wordt het touw verwijderd en worden de randen effen geschraapt en geschuurd en alle lijmresten volledig verwijderd. De klankkast wordt dus volledig opgekuist voor er overgegaan wordt tot het volgende stadium: het oplijmen van de toets.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Waar de beide randen samenkomen komt nog een strookje mahonie met aan weerszijden 1mm esdoorn naar analogie met de binding. Hier wordt de uitsparing hiervoor ingezaagd met behulp van een zaaggeleider.
Hier is het verbindingsstrookje ingelijmd en voorlopig enigszins effen geschraapt met de randen.
Hier is het verbindingsstrookje ingelijmd en voorlopig enigszins effen geschraapt met de randen.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
RANDINLEG BINDING
De strookjes voor de randinleg en de binding worden geschraapt zodanig dat de dikte overal dezelfde is.
Een strookje coromandel en een strookje esdoorn voor de randinleg worden met warme huidenlijn ingestreken en ingeklemd.
Na verzagen hebben wij een volledig setje voor de randinleg en de binding. Voor de binding heb ik gekozen voor mahonie en esdoorn.
De binding wordt ook nog gebogen.
De rand van de rug wordt met een kantenfrees gefreesd op een diepte van 4mm. De omgeving van de hiel ligt buiten het bereik van de kantenfrees en moet bijgevolg manueel bijgewerkt worden.
Het bovenblad krijgt een dubbel rabat. 4mm diep voor de binding en ca 1,5mm diep voor de randinleg, dus enkele 1/10mm minder diep dan de dikte van het bovenblad. Ook hier ligt bij de omgeving van de 12e fret een gedeelte van de rand buiten het bereik van de kantenfrees en gebeurt de finale afwerking manueel.
De strookjes voor de randinleg en de binding worden geschraapt zodanig dat de dikte overal dezelfde is.
Een strookje coromandel en een strookje esdoorn voor de randinleg worden met warme huidenlijn ingestreken en ingeklemd.
Na verzagen hebben wij een volledig setje voor de randinleg en de binding. Voor de binding heb ik gekozen voor mahonie en esdoorn.
De binding wordt ook nog gebogen.
De rand van de rug wordt met een kantenfrees gefreesd op een diepte van 4mm. De omgeving van de hiel ligt buiten het bereik van de kantenfrees en moet bijgevolg manueel bijgewerkt worden.
Het bovenblad krijgt een dubbel rabat. 4mm diep voor de binding en ca 1,5mm diep voor de randinleg, dus enkele 1/10mm minder diep dan de dikte van het bovenblad. Ook hier ligt bij de omgeving van de 12e fret een gedeelte van de rand buiten het bereik van de kantenfrees en gebeurt de finale afwerking manueel.
Last Edit:11 years 4 months ago
by Web master
Last edit: 11 years 4 months ago by Web master.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
De werkzaamheden aan deze gitaar hebben een tijdje stil gelegen omdat ik de concertgitaar speelklaar moest maken voor het gitaarconcert van Oman Kaminsky en Koen Claes in het kasteel d'Ursel in Hingene op 21 juni om 20 uur. Bovendien was ik ook aan het experimenteren met het meten van de geluidssnelheid in plankjes voor gitaar bovenblad. Zowel in de langsrichting van de groeiringen als dwars op de groeiringen lukt dit nu en binnenkort plaats ik hierover een artikel op mijn website.
Nu dan terug de Torres gitaar onder handen genomen en de dwarsbalkjes van de rug op lengte gebracht en de verstevigingsstrip ingekort voor de hiel en de klos.
De rand wordt bijgeschaafd en geschuurd zodat de rug ook zijn welving in de langsrichting krijgt.
In de lijmreepjes worden er ook 6 uitsparingen gemaakt waarin de dwarsbalkjes van de rug precies passen. Wanneer alles goed past en er geen spleten meer te zien zijn kan de klankkast gesloten worden.
Op de lijmreepjes wordt warme huidenlijm aangebracht en de rug wordt ingebonden. Daarna wordt de rug opnieuw opgewarmd zodat de lijm opnieuw gaat vloeien en worden een extra spie en enkele klemmen op de hiel aangebracht.
Na enkele uren kan het touw verwijderd worden en is de basisconstructie klaar.
Nu dan terug de Torres gitaar onder handen genomen en de dwarsbalkjes van de rug op lengte gebracht en de verstevigingsstrip ingekort voor de hiel en de klos.
De rand wordt bijgeschaafd en geschuurd zodat de rug ook zijn welving in de langsrichting krijgt.
In de lijmreepjes worden er ook 6 uitsparingen gemaakt waarin de dwarsbalkjes van de rug precies passen. Wanneer alles goed past en er geen spleten meer te zien zijn kan de klankkast gesloten worden.
Op de lijmreepjes wordt warme huidenlijm aangebracht en de rug wordt ingebonden. Daarna wordt de rug opnieuw opgewarmd zodat de lijm opnieuw gaat vloeien en worden een extra spie en enkele klemmen op de hiel aangebracht.
Na enkele uren kan het touw verwijderd worden en is de basisconstructie klaar.
Last Edit:5 years 5 months ago
by Web master
Last edit: 5 years 5 months ago by Madrugador.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
De twee dwarsbalkjes aan het klankgat worden nog voorzien van een paar consoles als extra ondersteuning.
Na afwerking zien de consoles er zo uit.
Na afwerking zien de consoles er zo uit.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.793 seconds