Constructie van een 11-snaren gitaar
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
De frets zijn bijgewerkt, topkam en zadel zijn klaar en de actie is afgesteld.De gitaar is nu klaar om te politoeren.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
De brug is gemaakt uit een plankje Madagascar palissander. De versiering is het koord-motief mozaïekje van de rozet dat hier herhaald wordt omrand door been tegen het insnoeren door de snaren.
De positie van de brug wordt vastgelegd door de mensuurlat en bevestigd met warme huidenlijm. Gedurende het uitharden van de lijm wordt de brug geklemd bij middel van touw en een paar spieën op de traditionele manier. Metalen lijmklemmen kunnen hoe dan ook hier niet gebruikt worden omdat deze gitaar voorzien is van een tornavoz.
De positie van de brug wordt vastgelegd door de mensuurlat en bevestigd met warme huidenlijm. Gedurende het uitharden van de lijm wordt de brug geklemd bij middel van touw en een paar spieën op de traditionele manier. Metalen lijmklemmen kunnen hoe dan ook hier niet gebruikt worden omdat deze gitaar voorzien is van een tornavoz.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
De primaire facetten voor de hals zijn uitgewerkt en de markeringen voor de secundaire facetten zijn afgetekend.
Na uitwerken van de secundaire facetten met spookschaafje, vijl en schraapstaal, en verder bijwerken met schuurblok is de hals nu volledig geprofileerd.
Na uitwerken van de secundaire facetten met spookschaafje, vijl en schraapstaal, en verder bijwerken met schuurblok is de hals nu volledig geprofileerd.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Replied by Web master on topic Constructie van een 11-snaren gitaar
Posted 9 years 10 months ago #68
De ebbenhouten toets wordt op de hals gelijmd met warme huidenlijm.
Met de guts en beitel wordt de breedte van de hals gelijk gebracht met de breedte van de toets.
Nu wordt de actie bij de 12e fret gecontroleerd.
De actie aan de bas kant is correct maar aan de discant kant is de actie te hoog en moet de toets bijgeschaafd worden.
Wanneer de toets bijgewerkt is wordt er overgegaan tot fretten.
Met de guts en beitel wordt de breedte van de hals gelijk gebracht met de breedte van de toets.
Nu wordt de actie bij de 12e fret gecontroleerd.
De actie aan de bas kant is correct maar aan de discant kant is de actie te hoog en moet de toets bijgeschaafd worden.
Wanneer de toets bijgewerkt is wordt er overgegaan tot fretten.
Last Edit:9 years 10 months ago
by Web master
Last edit: 9 years 10 months ago by Web master.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Replied by Web master on topic Constructie van een 11-snaren gitaar
Posted 9 years 11 months ago #67
Voor de randversiering en de binding wordt een dubbel rabat uitgefreesd.
De randversiering (esdoorn 1 mm) en de binding (mahonie met een rand in 1 mm esdoorn) voor de rug worden ingelijmd met warme lijm.
Het plaatsen van de randversiering en binding vereist enig paswerk waardoor de lijm tijd krijgt om te stollen; daarom wordt er naverwarmd met een heteluchtblazer.
Na de rug komt het bovenblad aan de beurt. De randversiering is samengesteld uit 0,3mm coromandel, 0,3 mm palissander, 0,3 mm coromandel op voorhand samen gelijmd en 0,5 mm esdoorn en 0,5 mm coromandel eveneens op voorhand samen gelijmd. De binding is identiek aan de binding van de rug.
De randversiering (esdoorn 1 mm) en de binding (mahonie met een rand in 1 mm esdoorn) voor de rug worden ingelijmd met warme lijm.
Het plaatsen van de randversiering en binding vereist enig paswerk waardoor de lijm tijd krijgt om te stollen; daarom wordt er naverwarmd met een heteluchtblazer.
Na de rug komt het bovenblad aan de beurt. De randversiering is samengesteld uit 0,3mm coromandel, 0,3 mm palissander, 0,3 mm coromandel op voorhand samen gelijmd en 0,5 mm esdoorn en 0,5 mm coromandel eveneens op voorhand samen gelijmd. De binding is identiek aan de binding van de rug.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Web master
- Offline Topic Author
- Administrator
- Thank you received: 0
Eerst nog een paar foto's van binnenzijde bovenblad en rug.
De lijmrand wordt ingestreken met warme lijm en ingesnoerd met touw. Deze procedure vergt wel enige tijd met als gevolg dat de lijm reeds begint te stollen voordat de gitaar volledig ingesnoerd is, en gestolde lijm resulteert in een gebrekkige lijmverbinding. Daarom wordt naverwarmd met een toorts om de lijm terug te laten vloeien.
Er wordt nog wat druk uitgeoefend op de hiel terwijl de lijm droogt.
De lijmrand wordt ingestreken met warme lijm en ingesnoerd met touw. Deze procedure vergt wel enige tijd met als gevolg dat de lijm reeds begint te stollen voordat de gitaar volledig ingesnoerd is, en gestolde lijm resulteert in een gebrekkige lijmverbinding. Daarom wordt naverwarmd met een toorts om de lijm terug te laten vloeien.
Er wordt nog wat druk uitgeoefend op de hiel terwijl de lijm droogt.
by Web master
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.841 seconds